Velddienst

5 februari 2015 - Paramaribo, Suriname

Donderdag 5 februari (Mireille)
Dag 3! Alles begint al te wennen hier, incl. de koude douche, hihi. Je wilt ook wel echt graag douchen. Het is ook 's nachts erg warm maar we slapen allebei goed. Vannacht was de tweede nacht dat we een (keiharde!) moessonregen hebben gehad. Oorverdovend hard op het redelijk platte dak, maar we slapen er niet slechter van, we zijn steeds zo moe!

Er zijn hier een aantal omgangsvormen waar je wel rekening mee moet houden. Volwassenen (bekenden) aanspreken met tante/oom en ouderen met moeder/vader of opa/oma wordt op prijs gesteld. Ook spreek je onbekenden aan met u en doe je áltijd je schoenen uit voor je ergens naar binnen gaat.

Het huis van oom Dick en tante Detta (waar we logeren) is comfortabel en heel mooi, zeker in vergelijking met de andere huizen hier in de buurt. Veel huizen zijn echt slecht onderhouden of er staat veel troep op het erf. Veel huizen zijn ook gewoon van hout en lijken meer op hutjes. Maar goed, het is hier altijd warm dus dat maakt wat dat betreft niks uit! Alle ramen en deuren zijn hier bijna altijd helemaal opengeschoven, waardoor het windje dat hier staat door het hele huis waait, heerlijk!!

We hebben ondertussen al redelijk wat gedaan en gezien omdat we met z'n vieren een auto huren. Maandag zijn we naar de stad gegaan en hebben wat gedronken bij de Waterkant. We hadden afgesproken met twee vrienden uit Rotterdam (Rehuel en Marijn). Later sloten Narani, haar nicht Lucile en de zuster bij wie ze logeert (tante Marlene) aan. Zoveel bekenden aan de andere kant van de wereld is wel grappig! Het is aan de andere kant ook wel makkelijk, zeker voor Felice en mij omdat we bij Talitha en Shanna terecht kwamen, die hier na twee weken al als een vis in het water zijn. Maar de momenten dat we wat meer uit onze 'comfort zone' moeten gaan komen nog wel!!

Dinsdag zijn we langs geweest voor lunch bij Narani en tante Marlene in Uitzicht (Paramaribo). Daar hebben we ook het stel ontmoet bij wie Felice en ik over 1,5 week gaan logeren met Narani. Was leuk! Daarna zijn we met z'n vieren (Talitha, Felice, Narani en ik, Shanna had een velddienstafspraak) naar een Mall in de buurt gelopen. Daar rond gekeken, gehangen en gegeten. We zijn hier de hele dag buiten.

Gister zijn Felice en ik voor het eerst in de velddienst geweest!! Best wel spannend omdat we hier pas 2 dagen zijn. We hadden er al veel verhalen over gehoord maar het was echt leuk! De actie was buiten, op een soort veranda bij een broeder, hij had een paar stoeltjes neergezet. Ik werkte met Whitney, een zusje van 17 die sinds 1 januari is begonnen met pionieren. Voordat je bij iemand het erf op loopt roep je altijd eerst: 'Klop klop!' en als er iemand naar buiten komt vraag je of je verder mag komen. Best komisch! De mensen zijn heel ontspannen en vriendelijk, de meesten nemen even de tijd en nemen onze lectuur aan. Er wonen hier in dit deel vooral veel Hindoestanen dus je hebt snel andere gesprekjes dan in NL. Sowieso is iedereen hier gelovig.

Het was ook erg leuk om vandaag wat nieuwe broeders en zusters te ontmoeten! Er was o.a. een blanke zuster die hier geboren is, dus met een écht Surinaams accent, die samenwerkte met een Surinaamse zuster uit Nederland, dus met een Nederlandse tongval, dat was wel een komisch duo! Er zitten in deze gemeente twee speciale pioniers, tijdens de velddienst kwamen we ook langs het huis waar ze wonen. Het gebied was trouwens een beetje als buitengebied, maar dan met palmbomen! We liepen langs een hele lange asfaltweg met huizen aan beide kanten. We moesten veel door de berm lopen, waarbij je goed moet opletten want auto's rijden hier hard! En er kunnen ook kleine slangen zitten. Het 'levende' (eigenlijk dode) bewijs hiervan hebben we gezien, er lag een aangereden slang langs de weg.

We eten hier eigenlijk steeds buiten de deur, alles is zo lekker! En goedkoop! Vanmiddag hadden we een portie roti voor 15 SRD pp, omgerekend is dat ongeveer €4,75. Op straat hoor je ook bijna overal Surinaamse/Caribische muziek, dat geeft een gezellige sfeer!

Vandaag gaan we naar naar Colakreek en vanavond hebben we voor het eerst vergadering. Zin in!

Tot het volgende verslag! X

1. Wjpiko:
    5 februari 2015
    jonge dames we genieten met jullie mee wat je beleefd en het eten moet je niet zo lekker voor stellen krijg trek en de vd is een belevenis he!!!! anders en een benadering daar moet je als je terug bent?? weer een omschakeling voor maken. groetjes aan allen en julie van mij Jah,s Zegen

2. Rebekka:
    5 februari 2015
    Mooi verslag Mireille!! Heel leuk om zo een indruk te krijgen van jullie belevenissen...wel eng die slangen!!! Heel veel plezier vanavond in de zaal. Dikke knuffel voor jullie allebei:-) Xxxx Becky
  3. Soraya:
    Echt leuk jullie ervaringen te lezen!! Keep it going ;) liefs Soraya
  4. Ome tinus en tanta gerda:
    5 februari 2015
    leuk hoor wat een geweldig avontuur maken jullie effe mee zeg
    maak er wat moois van gaan jullie volgen hoor gr en veel liefs van jullie oom en tante.
  5. Youri:
    6 februari 2015
    Zo te horen zitten jullie helemaal op jullie
  6. Youri:
    6 februari 2015
    Sorry voor de vorige reactie aargh! Ik bedoelde! Volgens mij zitten jullie ook helemaal op jullie plek! Ook al vissen net als Talitha en sharina! Way to go meiden en jullie doen ook nog is voortreffelijk werk! Veel plezier en groetjes vanuit het koude oosten/westen wat jullie willen
  7. Kinderman:
    6 februari 2015
    Hee meiden, geniet lekker, leuk jullie zo te kunnen volgen.
    Benieuwd naar alle ervaringen.

Knuffels van ons
  8. Ome Thijs:
    Bloggen is goud! Eens met tante Sor! Xx
  9. Wilhardorff:
    7 februari 2015
    Leuk verslag gaat jullie goed daar ,veel plezier en jehova's zegen toegewenst .
    Grtjes frank en wil